Digital Art Design & Research

crédit photo : lejournaldeleau & MJB

Tempo, une mosaïque de cieux en temps réel. Des webcams installées aux quatre coins du monde fixent le ciel et retransmettent en direct leurs images. En inversant la vision habituelle de la Terre vue d’en haut, cette installation propose une cartographie instantanée du ciel. L’œuvre prend pour tempo le rythme de rotation de la Terre ainsi, le soleil devient le point de repère et sa position au zénith le centre de l’installation. Tempo apparaît alors comme une veille environnementale, dans laquelle le spectateur devient le gardien des cieux.

Expositions

« Nuit Blanche » Piscine Armand Massard Montparnasse, Paris le 4 Octobre 2008

« Savante Banlieue », Université Paris 13 du 20 au 21 Novembre 2008

« La ville Européenne des Sciences », Grand Palais Paris du 14 au 16 Novembre 2008

« Festival SIANA » & « Festival Némo », théâtre de l’Agora, Evry du 23/03 au 04/04/2009

« Bouillants #1 », Le Volume, Vern/Seich, Rennes 16 Avril au 21 Mai 2009

« MXPX art festival, la fonderie de l’image, Bagnolet du 19 au 20 Juin 2009

« festival SIANA » Oi Futuro, Belo Horizonte, Brésil du 30 Juin au 07 Juillet 2009

Tempo II « La belle vie numérique », Fondation EDF 2017

Tempo Nuit blanche Paris 2008. crédit vidéo : Meltinlab, Joseph Hickman

 ENGLISH 

The Tempo video installation is a real-time device which operates via a network of webcams located all around the world. It displays a sky map as seen from the Earth reversing the traditional vision of the world as seen from above. Traditionally we are used to seeing our planet from the sky or from space, for example seeing survey pictures of the Earth by planes or satellites. Here “Tempo”  proposes an inverted vision to the human eye and recombines a cartography of natural and artificial light on our Earth. The tempo of the whole composition is the rhythm of the Earth around the Sun. Our mother-star becomes an indicator and its position at the zenith determines the center of the installation, the noon location. So the refreshing of the images transmitted by the web cameras gives the workpiece its life. A specific sound programme is synchronized with the flux of the refreshed images from the web cameras and reinforces the strange experience of ubiquity we sense through this installation. Therefore, Tempo seems to make reference to some sort of environmental watch, in which the spectator becomes a keeper of the sky.

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